Na tuto zdánlivě jednoduchou otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Jsme však přesvědčení, že podpora vzdělávání je ta správná cesta a jedině tak umožníme Romům stát se právoplatnými členy naší společnosti, do které budou celý život přispívat a v tomto duchu pak budou vychovávat i své děti, tedy další generaci. 

Organizace ROMEA dlouhodobě upozorňuje na existenci diskriminace a odlišného přístupu na základě etnického klíče. Dochází ale tím, že ROMEA poskytuje stipendia jen romským studentům, k diskriminaci ostatních studentů?  

Stipendijní program, který ROMEA nabízí, je skutečně určený primárně romským studentům. Uvědomujeme si, že takto nastavená pravidla pro udělování stipendií mohou být označena za "pozitivní diskriminaci". Ta vzbuzuje často bouřlivou, ale oprávněnou diskusi a odmítají ji i někteří zástupci znevýhodňovaných skupin jakožto ponižující. Pojem, kterému dáváme přednost my, tedy „afirmativní - vyrovnávací opatření“, vystihuje náš přístup lépe.  Jedná se totiž o vyrovnávací postup pro ty, kteří dlouhodobě nemají stejnou startovací čáru vzhledem k tomu, že jsou v řadě odvětví každodenního života prokazatelně znevýhodňovaní vzhledem ke svému etnickému původu. 

Nejde tedy o to připravit o stipendia "neromské" studenty, kteří obvykle nečelí diskriminaci v oblasti vzdělávání a práce z důvodu příslušnosti k určitému etniku a nejsou tedy v běžném životě znevýhodňováni, nýbrž pomoci romským studentům vyrovnat jejich šance a umožnit jim získat vzdělání, které je pro nastartování jakékoli kariéry dnes nezbytné. Na tomto názoru se shodují i další organizace pracující dlouhodobě s Romy, pedagogové, romští odborníci i laici.   

Program romských stipendií navíc není jen o pomoci ve formě finančního zajištění během studia, které umožní, aby student školu dokončil a do společnosti se zapojil co nejúspěšněji. Důležitou součástí stipendijního projektu je i to, že není jednosměrný – podpořený stipendista má také řadu povinností. Musí se na příklad podílet na aktivitách neziskových organizací nebo zařízení v místě bydliště (např. bude doučovat slabší spolužáky), musí mít prokazatelně dobré studijní výsledky (dokládá vysvědčení, výpis známek apod.), nesmí mít kázeňské problémy atd.. 

Důvody oprávněnosti afirmativních - vyrovnávacích – opatření a proč je nejen správná, ale i nutná:

01 Romové jsou historicky dlouhodobě diskriminovanou a na okraj společnosti odsunovanou skupinou právě na základě jejich etnicity, čili jejich příslušnosti k romské menšině (o historických souvislostech, které vedly k současnému stavu, existuje řada zdrojů, kde se můžete dozvědět více – např. http://www.romanovodori.cz/etno/)

02 Objektivně dochází k diskriminaci Romů ve školství, na pracovním trhu, při hledání bydlení a v přístupu ke službám (např. v restauracích, na veřejných prostranstvích apod.).

03 Romské děti jsou stále nadměrně vzdělávány v praktických školách, které jsou určené pro děti s lehkým mentálním postižením. To vede k nižší úrovni vzdělání v rámci romské populace. Nižší vzdělanost má i další důvody dané vnějšími okolnostmi, jako je sociální vyloučení a chudoba. Romští rodiče se také často obávají například šikany svých dětí v prostřední většinové školy a volí proto raději „bezpečí“ v praktických školách, které sami znají a mají k nim větší důvěru, před kvalitou vzdělávání.  

O přínosu podpory stipendijního programu jsme tedy jako organizace, která dlouhodobě pracuje s romskou menšinou, přesvědčeni. Důkazem je neustále rostoucí počet úspěšných romských absolventů středních a vysokých škol.